Bezár

Hírarchívum

IMG_1109

Tehetségekre épít a szegedi jogi kar

Tehetségekre épít a szegedi jogi kar

2023. június 14.
6 perc

A Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karon különös figyelmet fordítanak a tehetséggondozásra. Megannyi verseny, megannyi sikeres hallgatói részvétel bizonyítja, hogy nemcsak tanulni, hanem megmérettetnie is érdemes magát az embernek a szegedi jogi kar hallgatójaként. Még inkább igaz ez az SZTE ÁJTK Civilisztikai Tudományok Intézetére, ahol Melis Zsuzsanna az elmúlt félévben kiemelkedő eredményeket ért el. Az SZTE ÁJTK negyedéves joghallgatójával és felkészítő tanárával, Dr. Telegdy Gergellyel, az SZTE ÁJTK Civilisztikai Tudományok Intézetének mesteroktatójával beszélgettünk.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

– Úgy vélem minden oktató életében az egyik legnagyobb örömöt az okozza, ha egy hallgatóban meglátja az érdeklődést az adott tárgy iránt, meglátja annak a lehetőségét, hogy az az adott hallgató hajlandó lenne több időt szentelni az adott területre, vagy adott esetben egy versennyel járó megmérettetést is vállalná. Hitem szerint oktatóként a tehetséggondozás keretében az az elsődleges feladatunk, hogy megtaláljuk ezen érdeklődő hallgatókat, megszólítsuk és elindítsuk őket azon az úton, amelyet az önálló munka és remélhetőleg a majdani sikerek jelentenek. Véleményem szerint a tehetséggondozás ugyanolyan fontos feladata egy oktatónak, mint az, hogy naprakész, piacképest tudást adjon a hallgatók kezébe – kezdte gondolatait Dr. Telegdy Gergely, a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Civilisztikai Tudományok Intézetének mesteroktatója, aki szerencsésnek tartja magát, mert remek oktatói, mentorai voltak, akiknek sokat köszönhet.

 

1


Mint mondja, különösen hálás tanszék- és intézetvezetőinek, kiemelten Prof. Dr. Görög Mártának, a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar dékánjának, aki egyben az SZTE ÁJTK Civilisztikai Tudományok Intézetének vezetője is. És nincs ezzel másként a 2022/23-as tanév második felévében sok-sok kiemelkedő eredményt elért Melis Zsuzsanna, az SZTE ÁJTK negyedéves joghallgatója sem.

 

– Mindig is szerettem versenyezni, már középiskolás koromban rendszeresen részt vettem különböző retorikaversenyeken. Akkor azonban még nem éreztem magam elég érettnek, sokszor nem tudtam az adott helyzetben megfelelően reagálni. Ahhoz, hogy a mostani eredményeket el tudjam érni, számos „pofonra” volt szükségem: lecsúszás a dobogóról, a sikertől gyakran alig egy lépésre. Az egyetem első évei meglehetősen sok energiát igényeltek – különösen igaz ez a hetedik félévre –, így bármennyire is szerettem volna, nem tudtam biztonsággal nekifutni olyan versenyeknek, amelyek egyébként érdekeltek. A nyolcadik félévben azonban Telegdy Gergely tanár úr biztatására elkezdtem részt venni különböző megmérettetéseken. Az első ilyen egy retorikaverseny volt márciusban, ahol első helyezést értem el. Ezt követte a 36. Országos Tudományos Diákköri Konferencia áprilisban, ezen opponensként vettem részt, ami azt jelenti, hogy a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Civilisztikai Tudományok Intézete felkér embereket „opponensnek”, és ez alapján egy dolgozatot kellett „bírálnom” mind tartalmi, mind formai szempontból. Ez azért is nehéz, mert az embernek ki kell zárnia ilyenkor azt a tényezőt, hogy ezzel a dolgozattal valaki hónapokat, akár éveket dolgozott, és nekem kell megmondani azt, hogy mi benne esetleg rossz vagy jó. Itt sikerült az egyik tagozatban a legjobb opponensi díjat megszerezni. Majd, amikor már a májusi kolozsvári Sapientia EMTE Jogesetmegoldó Versenyre készültem, Telegdy tanár úr felhívta a figyelmemet a Dr. Nagy László Magánjogi Érvelési Versenyre, amelyre ugyan a meghosszabbított határidő utolsó napján, de jelentkeztem, és végül második lettem. Ezután jött a miskolci Országos Polgári Jogi Activity verseny, amelyet meg is nyertünk. Itt Kelemen Bálinttal és Lauer Viktóriával voltam egy csapatban. Zárásképpen, a kolozsvári versenyen vettem részt csapatban, és azt hiszem, túlzás nélkül mondhatom, hogy erre a megmérettetésre készültem a legtöbbet. Ez a verseny egy háromórás írásbeli jogesetmegoldásból, majd annak a szóbeli ismertetéséből állt. A verseny napján majdnem három órán keresztül értékelte a csapatokat a zsűri, s amikor kiderült, hogy megnyertük, nem igazán hittük el, hogy sikerült. Csányi Bendegúzzal és Farkas Nathannal nagyon jó volt együtt dolgozni, hamar megtaláltuk a közös hangot, és mindenkinek volt legalább egy olyan képessége, ami akkor és ott kellett ahhoz, hogy ezt az eredményt elérjük. Nagyon sokat köszönhetek az SZTE ÁJTK Civilisztikai Tudományok Intézetének – azon belül is Görög Márta professzor asszonynak és a felkészítő oktatómnak, Telegdy Gergelynek – azért, hogy lehetőséget biztosítottak a versenyzésre. Támogattak, és ez sokat jelentett a versenyeken – mesélte Melis Zsuzsanna.

 

Dr. Telegdy Gergely szerint az elmúlt években szerencsére egyre több versenylehetőség nyílt meg a hallgatók előtt, amelyek közül van, amelyik az írásbeli és van, amelyik a szóbeli teljesítményt értékeli.

 

2


– Minden verseny más és más felkészülést igényel, a felkészítés során igyekszem felhasználni és átadni saját gyakorlati tapasztalataimat is a hallgatóknak. Pontosan feltérképezzük, hogy az adott versenyre milyen készségeket és képességeket kell erősítenünk, melyek azok, amivel a legjobb eredményt érhetik el a hallgatók. Éppen ezért minden felkészülés egy több lépcsős folyamat, amelyben azonosítjuk a versenycélokat, meghatározzuk a fejlesztendő területeket, majd pedig a gyakorlás keretében próbáljuk modellezni a versenyen kialakuló lehetséges helyzeteket – emelte ki az SZTE ÁJTK Civilisztikai Tudományok Intézetének mesteroktatója.

 

Elmondása szerint minden évben vannak olyan hallgatók, akik vállalják a versenyzéssel járó többletfeladatokat. Ez általában egy-egy versenyt jelent, így az, ha valaki több versenyen is olyan sikeresen szerepel, mint Melis Zsuzsanna, viszonylag ritka.

 

– Közel 15 éve rendez jogesetmegoldó versenyeket az Intézet, az utóbbi pár évben már külön anyagi jogi és eljárásjogi fókusszal is. Ezen versenyek nem titkolt célja az is, hogy látóterünkbe kerüljenek azok a hallgatók, akik az ilyen típusú jogesetmegoldási, érvelési versenyeken is szívesen szerepelnek, hiszen az Intézet minden oktatója elkötelezett a tehetségek gondozása és a hallgatók mentorálása iránt – mondta Dr. Telegdy Gergely.

 

Az SZTE ÁJTK negyedéves joghallgatója azt mondja, ebben a félévben sikerült a legjobban gazdálkodnia az idejével. Minden bizonnyal a sok sikerhez ez is nagyban hozzájárult.

 

3


– Nem biztos, hogy a hetedik félévben ezt a „menetet” így teljesítettem volna. A nyolcadik szemeszterben már jobban tudtam gazdálkodni az időmmel, így komoly logisztikával ugyan, de próbáltam minden kötelességnek eleget tenni. Szeretném a kilencedik félévet is sikeresen abszolválni, majd teljesíteni az államvizsgát, és azokon a versenyeken, amelyekre tavasszal továbbjutottam, szeretnék ugyanilyen eredményesen szerepelni – emelte ki Melis Zsuzsanna.

 

Arra a kérdésre, hogy melyik eredményére a legbüszkébb, joggal válaszolta, hogy mindegyikre.

 

– Azt hiszem, szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy mindegyik elért eredményemre büszke vagyok. De ha mégis ki kellene emelnem valamelyiket, akkor a Dr. Nagy László Magánjogi Érvelési Versenyt és a kolozsvári Sapientia EMTE Jogesetmegoldó Versenyt emelném ki. Az előbbi egészen ismeretlen szituációkat tartogatott, teljes mértékben a kreativitásra kellett hagyatkoznom, a kolozsvári pedig azért volt nagyon értékes számunkra, mert az összes magyar egyetem jogi kara előtt tudtunk az élen végezni a fiúkkal, rengeteg munkánk térült meg ezzel – ismertette a hallgató.

 

Az SZTE ÁJTK Civilisztikai Tudományok Intézetének mesteroktatója szerint több előnye származik a hallgatóknak abból, ha részt vesznek a különböző versenyeken.

 

– Önmagában már az indulással is nyer mindenki, hiszen a megmérettetéssel olyan tapasztalatokra tehetnek szert a hallgatók, amit később a gyakorlatban tudnak kamatoztatni. Egy olyan pályán, mint a miénk nagyon fontos, hogy a hallgatók rendelkezzenek jó szóbeli kifejezőkészséggel, érvelő -, meggyőzőkészséggel, tudják megfelelően azonosítani a releváns jogszabályi rendelkezéseket, minél pontosabban a használják a jogi terminológiát, amelyek fejlesztésére ezek a versenyek kitűnő lehetőséget jelentenek. Lényeges az is, hogy a kari fordulókon láthatják egymás produkcióit, tanulhatnak egymás jó vagy éppen rossz gyakorlatából, a legjobbak pedig ezt a tapasztalatot országos, vagy éppen nemzetközi szinten is gyarapíthatják – mondta Dr. Telegdy Gergely, aki a Szegedi Tudományegyetem Tehetséggondozó Tanácsában is szerepet vállal.


Pósa Tamara

Fotó: Kovács-Jerney Ádám

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Kapcsolódó hírek